PROFILE

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SOUL FLOWER UNION

中川敬 NAKAGAWA TAKASHI(唄、ギター、三線、etc…)
奥野真哉 OKUNO SHINYA(キーボード)
高木克 TAKAGI KATSU(ギター、ペダルスチール、ブズーキ、マンドリン)
ひでぼう (伊丹英子) ITAMI HIDEKO(ギター、ブズーキー、チャンゴ、チンドン)
阿部光一郎 ABE KOICHIRO(ベースギター)
Jah-Rah(ドラムス)

始動(1993~)

1988年、中川敬率いるミクスチャー・パンク・バンドの ニューエスト・モデル (1985~1993)と、伊丹英子率いるガールズ・ガレージ・バンドの メスカリン・ドライヴ (1984~1993)が、自主レーベル「ソウル・フラワー・レコード」を設立。1989年にソウル・フラワー・レーベルごとメジャー・レーベルと契約し、1993年までにニューエスト・モデル、メスカリン・ドライヴ双方合わせて10枚のアルバムと11枚のシングルをリリース。パンクに始まり、モッズ・ミュージック、ソウル、ファンク、トラッドなど、様々な音楽を旺盛に取り入れてゆく両バンドの、高次の雑食性に痛烈な社会批判性を伴った音楽スタイルが、日本のロック・シーンを盛り立てる。1992年にリリースされたニューエスト・モデルの5thアルバム『ユニバーサル・インベーダー』(オリコン・チャート10位)で音楽性・人気ともに頂点を極めたのち、ニューエスト・モデルとメスカリン・ドライヴは、同時解散・統合という形で、ソウル・フラワー・ユニオン を結成する。

1993年、メスカリン・ドライヴの4thアルバムとして制作されていた、アイヌ民族抵抗史をテーマに据えたアルバムを、ソウル・フラワー・ユニオンのファースト『カムイ・イピリマ』としてリリース。

1994年、日本の土着的グルーヴとロックンロールの、ソウル・フラワー流ミクスチャー・スタイルを確立した、「もののけ解放」をテーマに据えたセカンド・アルバム『ワタツミ・ヤマツミ』をリリース。

震災(1995~)

1995年、阪神・淡路大震災の被災地で ソウル・フラワー・モノノケ・サミット 名義による「出前慰問ライヴ活動」を開始。ロック的アプローチのソウル・フラワー・ユニオンと、チンドン・ミュージック的アプローチのソウル・フラワー・モノノケ・サミットの、同時並行活動が始まる。

1996年、被災地で生まれた名曲〈満月の夕〉、代表曲〈海行かば 山行かば 踊るかばね〉〈エエジャナイカ〉等を収録した初期ソウル・フラワーの最高傑作アルバム『エレクトロ・アジール・バップ』をリリース。この時期、モノノケ・サミットは、神戸や寄せ場での活動以外に、北朝鮮・香港・ベトナム・フィリピンのスモーキーマウンテンなどでライブを敢行し、二枚のアルバム『アジール・チンドン』『レヴェラーズ・チンドン』をリリース。また、中川敬は、ソロ・プロジェクト「ソウルシャリスト・エスケイプ」で、アイリッシュ・トラッド界の先鋭達と『ロスト・ホームランド』『マージナル・ムーン』を制作する。

1999年、日本の大衆音楽とアイリッシュ・トラッドを繋ぐ、90年代のソウル・フラワーを凝縮したアルバム『ウインズ・フェアグラウンド』をリリース。ピンク映画の巨匠・若松孝二と、アイルランドでPVを撮影する(〈イーチ・リトル・シング〉〈風の市〉)。同年8月、韓国・釜山のフェスに、日本語解禁後、公式では初の「日本語バンド」として訪韓。年末には、初のライブ・アルバム『ハイ・タイド・アンド・ムーンライト・バッシュ』をリリースする。

非戦(2000~)

2000年、フジ・ロック・フェスのグリーンステージで最終日の大トリを務め、伝説的ライブ・パフォーマンスを披露。初の映画サウンドトラック『アンチェイン』(豊田利晃監督)をリリース。

2001年、〈荒れ地にて〉〈サヴァイヴァーズ・バンケット〉を収録した、ロックンロール回帰色の濃いアルバム『スクリューボール・コメディ』をリリース。中川敬は、沖縄民謡界のゴッドファーザー登川誠仁のアルバム『スピリチュアル・ユニティ』や、ヒートウェイブ山口洋との別ユニット「ヤポネシアン・ボールズ・ファウンデーション」のアルバム『アザディ!?』を制作する。

2002年、モノノケ・サミットが、東ティモール(独立祝賀コンサート)やフランス(計22公演)などでライヴ。中川敬は、北方領土・国後島のムネオ・ハウス前でもライヴを行う。非戦連作の第一弾となるアルバム『ラヴ・プラスマイナス・ゼロ』をリリース。

2003年、伊丹は、耳の難病「音響性外傷」と「子育て」の為、モノノケ・サミットに専心。高らかに非戦を謳うコンセプト・アルバム『シャローム・サラーム』をリリース。

2005年、韓国・ソウルでライヴを、モノノケ・サミットとしてヨルダン・パレスチナ難民キャンプでライブを行う。〈神頼みより安上がり〉〈松葉杖の男〉等を収録した、4年ぶりのフル・オリジナル・アルバム『ロロサエ・モナムール』をリリース。

2006年、モノノケ・サミットの9年ぶりになるサード・アルバム『デラシネ・チンドン』、ソウル・フラワーの00年代を総括した3枚目のベスト・アルバム『ゴースト・ヒッツ00~06』をリリース。

2007年、新たな米軍基地建設が計画される沖縄・辺野古のビーチにて「ピース・ミュージック・フェス」を企画・出演。中川・奥野・リクオの三人による地方巡業用ユニット、ソウル・フラワー・アコースティック・パルチザンが本格始動。

現在(2008~)

2008年、初のライヴDVD『ライブ辺野古』、キューン時代のシングル集『満月の夕~90’sシングルズ』、〈ラヴィエベル〉〈寝顔を見せて〉等を収録したフル・アルバム『カンテ・ディアスポラ』をリリース。

2009年、10年振りのフル・ライヴ・アルバム『エグザイル・オン・メイン・ビーチ』をリリース。

2010年、<ルーシーの子どもたち><アクア・ヴィテ><死ぬまで生きろ!>等を収録したフル・アルバム『キャンプ・パンゲア』をリリース。

2011年、東日本大震災の被災地で「ソウルフラワーみちのく旅団」名義による「出前慰問ライヴ活動」、支援活動『ソウルフラワー震災基金2011』を開始。中川敬初のアコースティック・ソロ・アルバム『街道筋の着地しないブルース』、被災地・東北での出逢いを凝縮したミニ・アルバム『キセキの渚』をリリース。

2012年、キューン時代の5作とレア・トラック集をまとめた6枚組BOXセット『ソウル・フラワー・ボックス 1993-1999』をリリース。中川敬のセカンド・ソロ・アルバム『銀河のほとり、路上の花』リリース、弾き語りでもライヴを開始。

2013年、ミニ・アルバム『踊れ!踊らされる前に』、結成20周年を記念したミュージック・ヴィデオ集、DVD『ゴースト・キネマ 1993-2013』をリリース。モノノケ・サミットで台湾ツアーを行う。

2014年、<グラウンド・ゼロ><風狂番外地><地下鉄道の少年>等を収録したフル・アルバム『アンダーグラウンド・レイルロード』をリリース。

2015年、中川敬のサード・ソロ・アルバム『にじむ残響、バザールの夢』リリース。本格的に中川敬が弾き語りツアーを開始。

2016年、ソウル・フラワー・ユニオン、15年ぶりのアナログ盤『ダンス・ヒッツ 2010-2014』をリリース。ソウル・フラワー・ユニオンのダンス・チューンを集めたアナログLPシリーズ企画がスタート。

2017年、アナログLPシリーズ第2弾『ダンス・ヒッツ 2005-2009』をリリース。

2017年、中川敬の4作目となるソロ・アルバム『豊穣なる闇のバラッド』リリース。中川敬の弾き語りツアーも順調に本数を伸ばしていく。

2017年、アナログLPシリーズ第3弾『ダンス・ヒッツ 2000-2004』をリリース。

2018年、アナログLPシリーズ第4弾『ダンス・ヒッツ 1996-1999』をリリース。

2018年、アナログLPシリーズ第5弾『ダンス・ヒッツ 1993-1995』をリリース。

2018年、<この地上を愛で埋めろ><最果てのバスターミナル><シングルハンド・キャッチ>等を収録したフル・アルバム『バタフライ・アフェクツ』をリリース。

2019年、『バタフライ・アフェクツ』アナログLPをリリース。

2019年、アナログLPシリーズ第6弾、ニューエスト・モデルのダンスチューンを集めた『ダンス・ヒッツ 1990-1992』をリリース。

2020年、アナログLPシリーズ第7弾、ニューエスト・モデルのダンスチューンを集めた『ダンス・ヒッツ 1986-1989』をリリース。

2020年、「満月の夕」リリース25周年記念コンピレーションアナログ2LP『ア・フル・ムーン・イヴニング 1993-2018』をリリース。

2020年、<ラン・ダイナモ・ラン><ダンスは抵抗><団地のエコー>等を収録したフル・アルバム『ハビタブル・ゾーン』をリリース。

2021年、『ハビタブル・ゾーン』アナログLPをリリース。

2021年、リリース25周年記念『エレクトロ・アジール・バップ』アナログ2LPデラックス・エディションをリリース。

トラッド、ソウル、ジャズ、パンク、レゲエ、ラテン、民謡、チンドン、ロックンロールなどなど、世界中のあらゆる音楽を精力的に雑食、それを具現化する祝祭的ライヴは、日本最強のオルタナティヴ・ミクスチャー・ロックンロールと評される、唯一無二の存在として、国内外を問わず高い評価を得ている。


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| SOUL FLOWER MONONOKE SUMMIT |

SOUL FLOWER UNION (1993~)

Most dynamic, forceful Japanese alternative, mixture rock’n’ roll band existing.

1988: Eclectic punk band Newest Model (1985-1993) led by Nakagawa Takashi, and garage girl band Mescaline Drive (1984-1993) led by Itami Hideko, set up an independent label Soul Flower Records.

1989: Soul Flower Records signed a contract with the major record company King Records, and Newest Model and Mescaline Drive released in total ten singles, eight albums and mini-albums in the period up to 1993. Beginning with punk, mod music, soul, funk, traditional, and other styles, they explored music omnivorously and energetically with a strong focus on social criticism in order to liven up Japanese rock ‘n’ roll culture.

1992: Newest Model’s fifth album ‘Universal Invader‘ (which reached 10th in Original Confidence, the Japanese music chart magazine) saw them at the top in terms of their popularity and musical quality. In September 1993, Newest Model and Mescaline Drive split up as individual bands and then reunited as Soul Flower Union. Mescaline Drive’s last album, which was being made at this time, was a concept album about the indigenous Ainu people of Japan. This album was eventually released as Soul Flower Union’s first album ‘Kamuy Ipirma‘ in November 1993. (All lead vocals on this first album were by Utsumi Yoko).

1994: The second album ‘Watatumi Yamatumi‘ was released. This was flavoured with the essence of Newest Model’s music. The created a new Soul Flower Union style which was a mix of Japanese native groove and Western rock ‘n’ roll.

1995: At the site of the Great Hanshin-Awaji Earthquake, under the name Soul Flower Mononoke Summit, they started giving live performances in order to console the victims. Soul Flower Union’s rock ‘n’ roll outlook and Soul Flower Mononoke Summit’s chindon outlook began simultaneously

1996: The great masterpiece of Soul Flower’s early period was their third album ‘Electro Asyl-Bop‘. This album included ‘Mangetsu no Yube‘ (Full Moon Evening) which was created through their experience of the earthquake site. It also included ‘Umi Yukaba Odoru Kabane’ and ‘Eejyanaika‘, and these later became their most exciting songs in live performance. In August, Mononoke Summit performed in Pyongyang, North Korea with the Peace Boat.

1997: After Soul Flower Union released the jazzy, Japanese pop style mini-album ‘Cosmic Futen Swing‘, Mononoke Summit gave live performances in various places including Hong Kong, Da Nang in Vietnam, and Smoky Mountain in the Philippines. Nakagawa Takashi also formed a solo project known as Soul-cialist Escape and released ‘Lost Homeland‘ and ‘Marginal Moon‘ together with great radical Irish traditional musicians.

1999: Soul Flower’s album ‘Winds Fairground‘ was like a condensed view of the 1990s which has a Japanese native groove tied together with Irish traditional music. This was their last release on a major record label. They then made promotional video clips in Ireland with the Japanese master of adult films, Wakamatsu Koji. (”Each Little Thing‘; and ”Kaze no Ichi‘ from ‘Winds Fairground‘). In August they went to a music festival in Pusan, South Korea where they were the first Japanese rock band to officially visit the country after the government ban on the use of the Japanese language was lifted. At the end of the year they released their first live album ‘High Tide and Moonlight Bash‘ on Soul Flower Record (after going back to an indie label for record producing).

2000: They topped the bill on the last day of the Green Stage at the Fuji Rock Festival and did a legendary live performance. At the end of the year they released their first motion picture soundtrack ‘Unchain‘ (produced by Toyoda Toshiaki).

2001: The release of the album ‘Screwball Comedy‘ was a return to a rock ‘n’ style, which included classic songs such as ‘Arechi Nite’ (At the Wasteland) and ‘Survivors’ Banquet’. Nakagawa Takashi produced the album ‘Spiritual Unity’ for Noborikawa Seijin, the godfather of the Okinawan minyo world. Together with Heatwave’s Yamaguchi Hiroshi he made the album ‘Azadi!?‘ with the alternative band Japonesian Balls Foundation.

2002: Mononoke Summit went to Dili, East Timor for the independence celebration concert and also toured France (22 concerts in total). Nakagawa Takashi gave a live performance in front of Muneo House in Kunashiri Island in the Russian-held northern territories of Japan. In August, Soul Flower Union released ‘Love Plus Minus Zero‘ which is the first of a sequence of albums concerned with pacifism.

2003: Bass guitarist Jigen joined to complete the current line-up – Nakagawa, Okuno, Kawamura, Koki, and Jigen. Itami concentrated on Mononoke Summit because of an ear problem, and the need to raise her child. A concept album ‘Shalom Salaam‘ was released in which they call loudly for pacifism.

2004: The release of a single (!) ‘All Quiet on the Far Eastern Front!?’ containing 11 songs. Mononoke Summit played at the Migration Music Festival in Taiwan. 2005: They appeared at the Korea-Japan Road Club Festival

2005 in Seoul, South Korea. Mononoke Summit did a live performance at a Palestinian refugee camp in Jordan. In July, the album ‘Lorosae Mon Amour‘ was released. At the end of this year the acoustic unit Soul Flower Acoustic Partisan began live activities.

2006: In June, ‘Deracine Ching Dong‘ was released. This was the third Mononoke Summit album and their first for nine years. In September, Soul Flower Union released their third ‘Best of’ compilation ‘Ghost Hits 00〜06‘ which summaries their work in the 2000s.

2007: In January, a live DVD was released entitled ‘Live 9202’. This contained legendary performances by Newest Model. In February, they planned and then played at a music festival on Henoko beach in Okinawa which is where there are plans to build a new US military base. In June and November, they released two maxi-singles in succession – ‘La Vie Est Belle‘ (Life is Beautiful) and ‘Negao Wo Misete‘ (Let Me See Your Sleeping Face). Also, Nakagawa, Okuno, and Rikuo (solo singer/songwriter and pianist), began performing regularly as Soul Flower Acoustic Partisan.

2008: In March, the first live DVD ‘Live Henoko‘ and singles collection album ‘Mangetsu no Yube~90s Singles‘ were released. The 90s Singles album contains all their work from the period with Ki/oon Records. In June, they released a maxi-single ‘Umi E Yuku (Go To The Sea)‘, and joined a music festival ‘Peace Music Festa! in Tokyo’. In September, their best album to date ‘Cante Diaspora‘ was released.

Traditional music, soul, jazz, punk rock, reggae, Latin music, minyo, chindon music, rock ‘n’ roll and more are all explored energetically and omnivoriously. They are acclaimed as Japan’s strongest alternative mixture rock ‘n’ roll band. They are also highly regarded everywhere as the one and only band who embody their influences in their live performances which are like festivals.


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| SOUL FLOWER MONONOKE SUMMIT |

소울 플라워 유니언 SOUL FLOWER UNION (1993~)

1988년, 나카가와 타카시 (Nakagawa Takashi)를 중심으로 활동해온 믹스처 펑크밴드의 Newest Model (1985~1993)과, 이타미 히데코를 중심으로 활동해온 가레지 걸스 밴드의 Mescaline Drive (1984~1993)가, [소울 플라워 레코드]를 설립.

1989년, 소울 플라워 레이블은 메이져 레코드회사 “킹 레코드”와 계약, 1993년까지 Newest Model과Mescaline Drive를 합쳐서 총 10장의 싱글과 8장의 앨범,미니앨범을 발매했다. 펑크를 비롯하여 소울, 훵크, 아이리쉬 트래드등 다양한 음악을 왕성한 식욕으로 섭취해가며,통열한 사회비판을 해나가는 그들의 음악 스타일은 일본의 록씬을 열광시켰다.

1992년에 발표한Newest Model의 5번째 앨범[유니버설 인베이더](오리콘챠트10위)로 그들의 음악성과 인기를 정점으로 끌려올렸고, Newest Model과Mescaline Drive는1993년 9월, 서로 동시에 해산, 하나로 통합하여 새 밴드Soul Flower Union을 결성. 나카가와의 전면적 참가밑에 메스칼린 드라이브의 작품으로서 제작하고 있었던 앨범을 1993년 11월에 소울 플라워 유니언의 첫째 앨범 <카무이 이피리마> (Kamuy Ipirma)로서 발표.

1994년, Newest Model적 색채가 짙은 두번째 앨범 <와타츠미 야마츠미>(Watatumi Yamatumi)를 발매. 일본 토착적인 그루브와 서구적록큰롤의、Soul Flower Union만의 스타일로 확립.

1995년, 한신대지진 피해지에서 Soul Flower Mononoke Summit(소울 플라워 모노노케 서밋)이라는 이름으로 라이브활동을 개시. 록적인 어프로치의Soul Flower Union과 칭동 스타일의 Soul Flower Mononoke Summit의 동시활동이 시작됨.

1996년, 피해지에서 완성된 <만월의 저녁>, 그리고 초기 소울 플라워의 최고의 걸작 <일렉트릭 아질 밥> (Electro Asyl-Bop)이 발매. 그리고 모노노케 서밋은 북한 평양공연을 개최.

1997년, 재즈가요노선의 미니 앨범 <우주 후텐 스윙> (Cosmic Futen Swing)을 발표후 모노노케 서밋으로 홍콩, 베트남 다난, 필리핀 스모키 마운틴등에서 라이브. 나카가와 타카시는 솔로 프로젝트 <소울샤리스트 이스케이프> (Soul-cialist Escape)로 아이리쉬 트래드의 첨예들과 의기투합.

1999년, 일본의 토착적인 그루브와 아이리쉬 트래드를 섞은,90년대의 소울 플라워의 대작 < 윈즈 페어그라운드> (Winds Fairground)를 메이져 마지막 레이블로서 발매. 이타미, 나카가와, 오쿠노, 가와무라의 4명 으로 된 신생 소울 플라워 유니언은 현 단계에서의 믹스처 로큰 롤의 최고걸작 <윈즈 페어 그라운드> (Winds Fairground)를 완성. 뉴에스트 모델, 메스칼린 드라이브로부터 초기 솔 플라워유니언으로 이어가는 어프로치, 오오쿠마, 삼베넷등 언더그러운드씬에서 세계적인 활동을 계속하는 인재들과의 만남, 오키나와, 아이누, 아이리쉬 등 세계에 산재하는 음악과의 만남, 이와같은 그들이 90년대에 경험한 모든 의미깊은 일들이 결실을 맺은 소울 플라워의 진수라고 할수있는 작품. 8월에는 한국 부산 페스티벌에서 일본어 해금후, 첫공식 일본어밴드로서 방한.

2000년, 후지 록 페스티벌의 그린 스테이지에서 페스티벌의 마지막날에 전설적인 라이브 퍼포먼스를 선보임. 연말에는 첫 영화OST<언체인> (‘Unchain)을 발매.

2001년, 로큰롤로의 회귀<스크류 볼 코메디> (Screwball Comedy)를 발매. 나카가와 타카시는 오키나와민요계의 대부인 노보리카와 세이진의 앨범<스피릿츄얼 유니티>, 히트웨이브의 야마구치 히로시과의 유니트 [야포네시안 볼즈 파운데이션]의 앨범 <아자디!?> (Azadi!?)를 제작.

2002년, 모노노케 서밋으로 동티모르에서 “동티모르독립 축하콘서트”, 프랑스투어 (22번공연). 8월에는 소울 플라워의 비전선연합의 1탄<러브 플러스 마이너스 제로> (Love Plus Minus Zero)를 발매.

2003년, 베이스멤버로 JIGEN영입.

2004년, 11곡삽입의 싱글앨범 <극동전선이상없다!?> 를 발매. 모노노케 서밋은 타이완 공연 출연.

2005년, 한국 서울에서 [Korea-Japan Road Club Fesival 2005]에 출연. 모노노케 서밋으로 요르단 팔레스타인 난민캠프에서 라이브. 7월 현행 최고걸작앨범 <로로사에 몬 아모르> (Lorosae Mon Amour) 를 발매. 연말, 어쿠스틱 유니트 [소울 플라워 어쿠스틱 파르티잔]의 라이브 활동개시. 2006년, 6월에 모노노케 서밋의 9년만의 3번째 앨범 <데라시네 칭동>을 발매. 9월, 소울 플라워의 3번째 베스트 앨범<고스트 히트00~06>를 발매.

2007년, 1월에 NEWEST MODEL(뉴에스트 모델)의 전설적 라이브 DVD (LIVE 9202)를 릴리스. 2월, 새로운 미군기지건설이 계획되어있는 오키나와_헤노코 비치에서MUSIC FESTIVAL를 기획_출연. 6월과 11월에 MAXI SINGLE (La Vie Est Belle)(Let Me See Your Sleeping Face)를 연속 릴리스. 또, 나카가와_오쿠노_리크오의 세 명에 의한 지방순외공영 유닛 SOUL FLOWER ACOUSTIC PARTISAN 소울 플라워 어쿠스틱 유격대)?v가 본격 시동.

트래드, 소울, 재즈, 펑크, 레게, 라틴, 민요, 칭동, 록큰롤등, 다양한 음악에의 시도와 그것을 실제로 구현화시키는 축제적인 라이브는, 일본최강의 얼터너티브 믹스처 록큰롤로 인정받고 있으며, 유일무이한 존재로서 국내외를 불문하고 높은 평가를 받고있음.